Jasper Steeneveld is mentor van een eerste klas. In zijn klas zitten elf leerlingen. Jasper geeft les in meerdere vakken, zodat hij veel contacttijd met zijn leerlingen heeft.
Voor zijn overstap naar het Voortgezet Speciaal Onderwijs (VSO) draaide Jasper in het basisonderwijs groep 8. Meer kunnen betekenen voor leerlingen die in het reguliere onderwijs op- en uitvallen, was zijn trigger om in het VSO te gaan kijken. De overstap was een goede zet: “Ik kan hier echt meer bieden in de sociaal-emotionele begeleiding van leerlingen. Dat betekent niet dat het altijd gemakkelijk is. In het begin dacht ik best weleens ‘Waar ben ik aan begonnen?’, maar er staan altijd collega’s klaar om mee te denken en samen situaties aan te gaan.”
Jasper: “Het werk is afwisselend, er is oog en aandacht voor de kinderen en voor de leerkrachten. Je wordt hier gewaardeerd."
"Ik vind ook dat de dingen goed zijn geregeld. De tussenuren zijn bijvoorbeeld zo gepland dat je tijd hebt om je werk zonder haast te doen. Er is tijd om aandacht aan de leerlingen te geven. De sfeer is collegiaal, we weten elkaar gemakkelijk te vinden en situaties van ziekte en verlof lossen we samen op. Hierdoor is er bijna nooit lesuitval voor de leerlingen. Bijkomend voordeel is dat je op deze manier veel zicht krijgt op de ontwikkeling van de leerlingen en op de schoolorganisatie. Naast deze, zeg maar ‘informele’ scholing kan je jezelf natuurlijk ook scholen via een cursus of training uit onze scholings’waaier’ en tijdens de studiedagen.”
“Naast mijn mentoraat is een van mijn favoriete onderdelen van het schooljaar de diploma-uitreiking. Het geeft zoveel voldoening als je ziet wat voor ontwikkeling de examenkandidaten hebben doorgemaakt. Bijvoorbeeld een leerling waar in de eerste jaren constant paniek uitbrak, die kampte met onmacht en frustratie en waarmee vele gesprekken zijn gevoerd, als zo’n leerling dan trots met zijn diploma in handen staat en overstapt naar het mbo, hbo of de universiteit, dat is zo geweldig!"
Tegen leerkrachten in het basisonderwijs zou ik willen zeggen: "Kom een keer kijken in het speciaal onderwijs, dan kun je zelf ervaren hoe het is!”